Lapkričio viduryje į virtualią erdvę susirinkusių 20 profesionalių dailininkų laukė iššūkis: sukurti autentiškos saviraiškos paveikslą, atmetus kūrybinius stereotipus. Tam tikslui dailininkai turėjo išmokti įvaldyti vieną instrumentą - intuityviosios estetikos metodą. Lapkričio 29 d. plenero dalyvių darbus vertino menotyrininkai ir psichologai.
„Plenere pirmiausia gilinomės į meno aplinkoje vykstančius pokyčius, kūrybos psichologiją ir neuromokslo atradimus “, - sako plenero organizatorė, naujos intuityvios estetikos meno ir dizaino plartformos AMRES ART įkūrėja, autentiškumo programų autorė Rasa Baltė-Balčiūnienė. Pasak jos, šiandien šiuolaikinio meno kryptims randasi atsvara – metamodernizmas, į pirmą vietą iškeliantis pozityvią, įkvepiančią, antidestruktyvią meno funkciją. Šiai naujai meno krypčiai itin svarbi kūrėjo asmenybė, jos būsenų ir kūrybos ryšys.
Plenere savo įžvalgomis pasidalijusi neuromokslininkė, psichologė dr. Nicole Van Hoeck teigia, kad menininkui svarbu mokėti laiku išeiti iš blogų emocijų lauko. „Būdamas atviras ir jautrus įvairioms patirtims, kūrėjas gauna ir pozityvios, ir negatyvios informacijos, o smegenys, siekdamos apsisaugoti nuo jos pertekliaus, įjungia saugos režimą, taip susiaurindamos kūrybinio matymo lauką“.
Juratė Jukštienė - plenero darbas
Plenero dalyvių darbus vertinusi „Ermitažo“ muziejaus menotyrininkė Marina Čekmariova pabrėžia, kad ryšys tarp menininko asmenybės, jo kūrybos ir žiūrovo yra labai stiprus. „Mes esame tai, į ką žiūrime. Aplinkos vaizdiniai mūsų smegenis pasiekia greičiau nei organizmą pasiekia maistas, todėl labai svarbu stebėti, kad destruktyvių vaizdinių aplink mus būtų kuo mažiau. Menininkų vaidmuo čia itin svarbus“, - sako M.Čekmariova.
Plenero organizatorė Rasa Baltė-Balčiūnienė atskleidė, kad, taikant intuityviosios estetikos metodą, kuris pagrįstas moksliniu tyrimu, dailininkams pavyksta atpažinti savo kūrybinius stereotipus, trukdančius kurti pozityvų meną. Šis metodas padeda kūrėjui pajusti savo autentiškumą ir rasti naujų kūrybinių išraiškų.
Tauras Jurkūnas - plenero darbas
Plenere dalyvavę dailininkai sako atradę naują meno poveikio ir pozityvumo sampratą. „Gavome stiprų impulsą piešti kitaip ir stebėti, kokios būsenos sėdame prie molberto“, - sakė dailininkė Ilona Žvinakienė.
Intuityviosios estetikos kūrybos metodo poveikis dailininkų kūrybai 2018-2019 metais pristatytas mokslinėse konferencijose Singapūre, Indonezijoje ir Italijoje, o 2020 metų sausį tyrimas publikuotas tarptautiniame moksliniame žurnale PEOPLE: International Journal of Social Sciences.
Intuityviosios estetikos meno ir dizaino projekto partneris – Lietuvos dailininkų sąjunga, finansavo Lietuvos kultūros taryba.
Ana Marija Bložiene - plenero darbas
*straipsnio iliustracija Skaidrė Butnoriūtė - plenero darbas
Intuityvios estetikos darbai bus publikuojami platformoje www.amres.art